hasil kajian tentang permainan wau

bagi folio sejarh tingkatan 3.
关于马传统游戏wau.
定要
谢谢
我有更好的答案
邀请更新
2008-06-10 最佳答案
  from 3 功课啊想念~

  Permainan layang-layang atau wau amat digemari oleh penduduk-penduduk kampung. Permainan ini dimainkan semenjak lebih 500 tahun yang lalu. Wau masih digemari dan dimainkan di kawasan-kawasan seperti Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis. Musim bermain wau adalah buluh yang diraut halus yang ditampalkan dengan kertas berwarna mengikut bentuk rangka.

  Wau bukan sahaja dimainkan tetapi dipertandingkan yang dititikberatkan ialah kecantikan rupa, kemerduan bunyi dan tinggi serta keindahan naiknya.

  Ada beberapa rahsia bagi mengawal wau di udara. Rahsia-rahsia itu akan difahami hanya apbila kita sendiri berdepan dengan masalah dalam menaikkan wau.

  Seseorang pemain yang berpengalaman akan cepat bertindak apabila waunya membuat ragam di udara. Kebolehan dan kecekapan bertindak dengan cara-cara yang tersendiri membuktikan keupayaan seseorang pemain wau itu menghadapi cabaran dan mengatasi dengan tenang.

  Cara Membuat Wau

  Perlu sediakan rangka wau daripada buluh semasa mula-mula membuat wau. Buluh ibi perlu diraut. Selepas itu, tiga lapis kertas nipis dipasang di sayap wau itu. Kertas-kertas itu dilorek dengan bentuk bunga, daun, atau awan larat. Kemudian kertas-kertas itu ditebuk mengikut bentuk-bentuk ini.

  Kertas yang telah ditebuk dilekatkan pada rangka wau. Kadang-kadang terdapat jambul yang berjurai-jurai di kepala dan di sebelah kiri kanan sayap wau itu. Jambul ini dibuat daripada kertas nipis berkilat.

Warkingben

采纳率:30% 擅长: 汽车养护

其他回答

from 3 功课啊想念~

Permainan layang-layang atau wau amat digemari oleh penduduk-penduduk kampung. Permainan ini dimainkan semenjak lebih 500 tahun yang lalu. Wau masih digemari dan dimainkan di kawasan-kawasan seperti Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis. Musim bermain wau adalah buluh yang diraut halus yang ditampalkan dengan kertas berwarna mengikut bentuk rangka.

Wau bukan sahaja dimainkan tetapi dipertandingkan yang dititikberatkan ialah kecantikan rupa, kemerduan bunyi dan tinggi serta keindahan naiknya.

Ada beberapa rahsia bagi mengawal wau di udara. Rahsia-rahsia itu akan difahami hanya apbila kita sendiri berdepan dengan masalah dalam menaikkan wau.

Seseorang pemain yang berpengalaman akan cepat bertindak apabila waunya membuat ragam di udara. Kebolehan dan kecekapan bertindak dengan cara-cara yang tersendiri membuktikan keupayaan seseorang pemain wau itu menghadapi cabaran dan mengatasi dengan tenang.

Cara Membuat Wau

Perlu sediakan rangka wau daripada buluh semasa mula-mula membuat wau. Buluh ibi perlu diraut. Selepas itu, tiga lapis kertas nipis dipasang di sayap wau itu. Kertas-kertas itu dilorek dengan bentuk bunga, daun, atau awan larat. Kemudian kertas-kertas itu ditebuk mengikut bentuk-bentuk ini.

Kertas yang telah ditebuk dilekatkan pada rangka wau. Kadang-kadang terdapat jambul yang berjurai-jurai di kepala dan di sebelah kiri kanan sayap wau itu. Jambul ini dibuat daripada kertas nipis berkilat.
展开
chun_ee | 发布于2008-06-18
评论

为您推荐:

×

类别

我们会通过消息、邮箱等方式尽快将举报结果通知您。

说明

0/200

提交
取消